מצוות ואהבת לרעך כמוך יכולה להתקיים בנו רק כעם מאוחד שדואג איש לחברו
אנחנו בפתחו של חודש כסלו ובקרוב נחגוג את חג החנוכה הבא עלינו לטובה. ידוע שהעם היהודי עבר את אחד המשברים הקשים ביותר בתולדתיו. אחרי שנרגענו מכל הפוגרומים שעברנו עם זה ברוסיה, בצפון אפריקה, עם ערבים, עם נוצרים, עם שונאים בכל העולם שבזזו, שחטו, אנסו את עמנו, התעוררנו ב-7 באוקטובר, יום שמחת תורה, לבוקר שכולו אסונות ושפיכות דמים. מה קורה פה? מה המסר? ולאן אנחנו הולכים עם זה? מה אנחנו צריכים ללמוד מזה בכלל?
כדי להתחיל לענות תשובה לשאלות המורכבות האלו, עלינו קודם כל להבין את מהות העם היהודי על פי מה שכותב לנו בעל הסולם, הרב יהודה אשלג. הרב מבסס את דבריו על לימודים של התלמוד והזוהר ועל ההיסטוריה שעם ישראל נבחר כאשר אברהם אבינו הכיר בבורא עולם. לפני אברהם כולם עבדו את הגאווה שלהם, עבודה זרה. זה לא משנה אם אתה עובד עבור הכסף או אתה עובד עבור ההתמכרויות שלך או הכבוד שלך. בסוף זה אתה. ולכך קוראים עבודה זרה. זה גם יכול לקרות לאדם שהולך לבית כנסת הרעיון הראשוני של הבורא היה להקים עם שדרכו נהפוך את האגואיזם לאלטרואיזם.
כדי להגיע לכך היינו משועבדים במצרים. מטרת השעבוד היתה להוציא את כל שורשי הגאווה שהשתרשו בנו בעקבות ערבובינו בשבעת העמים הפראיים שחיו באותו זמן בארץ כנען. בארץ כנען על פי הזוהר אתה מקבל את האור רק אם אתה נכנע לבורא יתברך ומכניע את הגאווה.
ישנם שלושה אלמנטים לעם היהודי. אנחנו נקראים עם סגולה מלשון 'מסוגלים' וכן בגלל הניקוד "סגול" בו יש שלוש נקודות. אלו מסמלות את העם הקדוש ואת שלושת אבותינו: אברהם יצחק ויעקב ומרמז שאבותינו עבדו קשה כדי לצאת ממידת הגאווה ועלינו היה להמשיך בעקבותיהם. השאלה הנשאלת על פי בעל הסולם. מדוע התורה לא ניתנה לאברהם יצחק ויעקב אם הם היו כל כך צדיקים? והסיבה לכך כותב הרב אשלג במאמר מתן תורה, היא מכיוון שעם ישראל נבחר כעם כדי להיפטר ממידת הגאווה בגלל שאנחנו תוצאות של הסגולה או סגול, אברהם. יצחק ויעקב. אחרי שסבלנו במצרים הוצאנו מעצמנו את מידת הגאווה והגענו לדרגות של אברהם יצחק ויעקב ואחר כך קיבלנו את התורה.
הסיבה שלא קיבלנו את התורה בזמן אבותינו היא כי יש עוד מצווה שהייתה צריכה להינתן לנו: ערבות. כל ישראל ערבים זה לזה. מצוות ואהבת לרעך כמוך. זו יכולה להתקיים בנו רק כעם מאוחד שדואג איש לחברו. לאחר מכן מטרתנו כעם סגולה מהמילה העם הנבחר אז אנחנו הופכים מהעם סגולה של שלושת הקווים שזה אברהם יצחק ויעקב ל"מסוגלים" להתגבר על מידת הגאווה והופכים לעם הנבחר. תפקידנו להפיץ את התורה לכל העמים על מנת שכולם יעבדו על מידת הגאווה.
כשאומרים: "באנו חושך לגרש" על איזה חושך מדובר? הכוונה היא לחושך של מידת הגאווה מהעמים. כדי להגיע לכך, אנו צריכים לגרום לעמים לבחור בנו. מדוע הם אינם בוחרים בנו, אם כך היה אמור להיות? הנקודה היא פשוטה. כל הסרת הגאווה וכל משמעות "ואהבת לרעך כמוך" צריכים להיות בדרך התורה ובדרך ה׳. כלומר, אם מטרתך לקיים את מצוות ואהבת לרעך כמוך אתה לא יכול לקיים זאת בשני מישורים בלבד.
לא די בכך לאהוב את חברך ולקבל את אהבתו. זאת לא הכוונה באהבת לרעך כמוך. מטרתה של מצווה זו היא אחת – להגיע לחיבור ואהבה עם הבורא יתברך כמו שכתוב בפסוקים הראשונים של השמע: "ואהבת את ה׳ אלוקיך". זאת אומרת שמטרתנו בעולם הזה היא להגיע לאהבת הבורא. עלינו להגיע לכך על ידי אהבת הזולת. זאת אומרת שיוסי אוהב את חיים, או שושנה אוהבת את רוחמה והמטרה היא להגיע לאהבת הבורא. לכן המושכל מזה שלא באנו רק לאהוב את מי שבא לנו לאהוב, אני פה להתאמן איך לאהוב את העם היהודי גם את מי שאנחנו עדיין לא אוהבים .
מה הקשר בין מה שקרה ב-7 באוקטובר לבין מה שאני כותב עכשיו? עם ישראל חייב להבין שהדברים האלה הם רק ההתחלה, הם לא הולכים להיפסק וסליחה שאני לא מודיע בשורות טובות וזה נשמע כמו בשורות ירמיהו ואיוב. מטרתי בכתבה הזו שנבין מהאיחוד שלנו מה באנו לעשות בעולם. אנחנו נבחרנו לשנות את העולם בצורה שהוא חושב, בצורה שהוא מתקיים, בצורה שהוא עושה כל דבר. אבל השינוי הזה חייב לעבור דרך תורה ומצוות. התורה והמצוות הם לא דבר שחובה עלינו, זה מתג שצריך להדליק. זה כמו שאתה מדליק את האור והחושך נעלם. אין צורך להילחם בחושך יש צורך להדליק את האור.
רבי שמעון בר יוחאי כותב לנו שעיקר השינוי של האדם נעשה ע״י אדם שמתעסק בספר הזוהר, חכמת הקבלה ופנימיות התורה. כותב לנו רבי שמעון בר יוחאי, התורה מיוחדת והמתוקה הזו שנקראת חכמת הקבלה והזוהר ותיקוני הזוהר היא החכמה שגורמת לעמים לאהוב אותנו. וכאשר אדם לומד את זה הוא גורם לעמים לאהוב אותו. אז מדוע רוב הרבנים בעולם מתנגדים לכך? כותב לנו רבי שמעון בר יוחאי בפרשת נשא שהרבה מהרבנים שישלטו בעם ישראל לקראת סוף הגלות יהיו רבנים שבאו והשתלשלו מהערב רב וימנעו את לימוד הקבלה מעם ישראל. ולכן יגרמו צרות ושפיכות דמים לעם היהודי.
אם אתם רוצים ומוכנים להצטרף לעם הנפלא הזה – עיזרו לי, חזקו את ידי למצוא זמן לקרוא בספר הזוהר, בספרי קבלה ואפילו אם אינכם מבינים. יש בעצם הקריאה הארה גדולה שגורמת לאויבינו לאהוב אותנו. כמו שכותב רבי אליעזר פאפו בספר "פלא יועץ": כשאדם קורא זוהר גם אם הוא לא מבין את שקרא, הוא מגלה הארות גדולות.
בעזרת ה׳ נזכה דרך האור שגילינו להסיר את החושך, כי חושך אי אפשר להסיר אם נלחמים עם חושך.
כל טוב, חודש כסלו נהדר וחג חנוכה שמח!
אליהו ג'יאן ישמח לענות על שאלותיכם. כיתבו אל:
eliyahu@vitalkabbalah.org
Debbie@vitalkabbalah.org
לשיעורים במנהטן, ימי שני ב8- בערב צרו קשר.