אדם אשר חי חיים של וודאות נמצא בשמחה תמידית. מכאן ההבנה של הפסוק ״משנכנס אדר, מרבין בשמחה״
למרות שחג פורים נחגג בשמחה ובריקודים ע״י ישראלים רבים, מעטים יודעים את הסוד והצופן של החג. ע״פ חכמת הקבלה, חג הוא פתח קוסמי המזריק את אור הבורא לעולם וחג פורים נחשב לאחד מהחגים המשמעותיים ביותר בשנה.
חז״ל קבעו שאפילו יום כפורים, אשר נחשב ליום שבו כל אחד ואחת מאיתנו עוברים תהליך של טהרה וניקיון רוחני, שאין כמותו בכל השנה; למרות זאת הוא כמו פורים, כלומר, שהאור המתגלה בחג פורים הוא גדול לאין ערוך מהאור המתגלה ביום כפורים. מכאן השם כפורים, שהוא כמו פורים.
מהו הסוד של חג פורים? מהו הסוד של מגילת אסתר, ואיך החיבור שלנו לאנרגיה של חג פורים יכולה לשנות את חיינו? על כך בשורות הבאות.
איך הכל התחיל?
המורה שלי, הרב ברג, לימד, את המשמעות העמוקה של חג פורים וככל שלמדתי והבנתי יותר את התפקיד של אסתר, מרדכי ואחשוורוש, כך גדלה ההערכה שלי לחג. הארי הקדוש כתב בשער הכוונות: ״ולהיות כי ענין מרדכי ואסתר, היה בסוף השבעים שנה של גלות בבל כנודע…״ (כתבי האר״י שער הכוונות חלק ב' עמוד שכח)
בני ישראל היו בגלות בבל, כלומר בחשיכה רוחנית למשך שבעים שנה, והיו אמורים להיגאל בסוף השנה השבעים. ״ונודע, כי המן הרשע היה אסטרולוגוס גדול כי הוא ועשרת בניו, כוללים כל עשרת קליפין החיצוניים. ולכן חשב ועלה על בלבו, כי הזמן מוכן לאבד שונאיהם של ישראל״. המן ,שהיה מהשרים הבכירים של המלך אחשוורוש, היה אסטרולוג גדול, ועל פי החישובים שלו, הזמן הכי טוב להשמיד את עם ישראל (חס ושלום) הוא בסוף שנת השבעים לגלות בבל.
מדוע בסוף תקופת הגלות? מכיוון שלפני כל גילוי של אור חייב לבוא חושך. לכן, לפני זמן גאולתם של ישראל, בסוף שנת השבעים לגלות בבל, המן ייעץ לאחשוורוש שזה הזמן הכי טוב להוציא לפועל את תוכנית ההשמדה שלו.
מרדכי ואסתר המלכה
המן מעביר את תוכניתו הזדונית למלך אחשוורוש, אשר ניסה להבין מדוע המן כל כך משוכנע בהצלחתה. המן ענה לו את התשובה המפורסמת: ״ישנו עם״ והאר״י הקדוש ביאר: ישנו, מלשון שינה, המן ניסה להסביר לאחשוורוש שהבורא כביכול נמצא במצב של שינה ( דורמיטא בלשון הקבלה) כלומר, בזמן הזה, של סוף הגלות, השגחת הבורא על בני ישראל אינה קיימת ולכן הם חסרי הגנה רוחנית. המן רצה בכל כוחו למנוע את בינין בית המקדש, אולם הוא לא ידע, שגם בזמן של החושך הכי גדול הבורא לא עוזב את ישראל, ותמיד משאיר את האפשרות לבני ישראל לגלות אור ובכך להתגבר על החושך.
בדור שלנו למשל, ספר הזוהר נחשב ככלי החשוב ביותר לסילוק כל החושך מהעולם.
מרדכי היהודי, אשר למד מספר הזוהר בזמן שהותו בירושלים, הוגלה לבבל ומשם הגיע לפרס על מנת להתאחד עם אחיו היהודים וללמדם את סודות ספר הזוהר.
אסתר בת דודו, של מרדכי, הבינה שהסיבה היחידה שהיא קיבלה את יופיה הנדיר, היתה על מנת להביא את הגאולה לישראל. (ע״פ המסורת, אסתר המלכה היא ניצוץ נשמתה של שרה אימנו, אשר היתה ידועה ביופיה הנדיר, חיתה עד גיל 127, וזכתה לחזור כאסתר ולשלוט ב127 מדינות). מרדכי ואסתר, היו הצינורות להעברת אור הגאולה לעם ישראל, ולמרבה המזל, הם הצליחו לעורר אחדות גדולה בקרב בני ישראל, ובכך לבטל את הגזירה.
כאשר מעשיהם של בני ישראל מונעים ע״י רצון אנוכי, נוצר פירוד בינם לבין השכינה. אך למרות זאת, הבורא שלח את מרדכי ואסתר כדי לעורר את השינוי הרוחני על מנת להחזיר את האחדות בינם לבין השכינה.
האר״י הקדוש מלמד כי שמותיהם של מרדכי ואסתר, מרמזים על האור הגדול שהם גילו בעולם: השם מרדכי, מורכב משתי מילים מהשפה הארמית:, מירא, דכיא, אשר פירושם אור טהור. מרדכי היה צינור להעברת אור זך וטהור בעולם, ואילו מגילת אסתר מרמזת על גילוי הנסתר, כלומר גילוי סודות חכמת הקבלה,אשר דרך לימוד הקבלה ניתן לגלות את האור הגדול ביותר ולכן מסוגל לסלק את החושך מהעולם.
האור חוזר בכל שנה
בעוד שגאולת מצרים התרחשה בזכות התעוררות אור הבורא, להציל את בני ישראל מהנפילה הרוחנית והפיזית הקשה שעמדה לקרות, גאולת פורים התרחשה בזכות ההתעוררות של בני ישראל בעצמם, אשר בכוח אהבתם ואחדותם, הצליחו לגלות אור גדול ובכך ביטלו את כל הכאוס מהעולם. מכאן אנו למדים, כי כאשר האדם מתעורר בכוחות עצמו, ליצור שינוי ולגלות אור בשביל אחרים, כאשר ההתעוררות מגיעה מלמטה, האור המתגלה מלמעלה הוא גדול יותר.
האר״י הקדוש מלמד, כי ההתעוררות אשר היתה בפרס לפני כ-2800 שנים חוזרת ומתגלה בכל שנה ושנה ובשל העובדה שבני ישראל התאמצו להשיג זאת בעצמם, הארה זאת תישאר לנצח: ״לכן לעתיד לבא, כל הספרים יתבטלו, חוץ ממגילת אסתר, והטעם הוא כי לעולם לא היה נס גדול כזה, לא בשבתות, ולא בימים טובים, להתקיים הארה זו, אף אחר הסתלקות המוחין מן הנקבה, אלא רק בימי פורים״ (שער הכוונות חלק ב׳, עינין פורים, עמוד שלא). מכיוון שהמן הוא מזרע עמלק, אשר מקושר לכח של ספק (עמלק= 240 בגימטריה ספק).
האור המתגלה בפורים הוא אור אשר מסוגל למחוק את כל הספקות שלנו לכל השנה.
ההיפך מהספק זאת וודאות, הידיעה שהאור של הבורא נמצא איתי תמיד, בזמנים טובים ובזמנים קשים, האור של הבורא נכח תמיד בחיינו.
אדם אשר חי חיים של וודאות נמצא בשמחה תמידית. מכאן ההבנה של הפסוק ״משנכנס אדר, מרבין בשמחה״. הרב ברנדווין, המורה של הרב ברג, כתב על כך: ״אין שמחה כהתרת ספקות״ כלומר כאשר האדם מתגבר על הספקות שלו( דאגות, פחדים, לחץ, חרדה) ומחדיר כח של וודאות מלאה בבורא, כל החושך מתהפך לאור. אור הוודאות הגדול ביותר בשנה, המסלק את הפחדים והספקות שלנו, מתגלה בחג פורים ונשאר איתנו לכל השנה.
איך להתחבר לאור של פורים
ישנן ארבע פעולות אשר כדאי לעשות על מנת להתחבר לאור של פורים:
1. שמיעת מגילת אסתר:מגילת אסתר היא צופן של צירופי אותיות אשר מגלים את כל האור של החג. אחד מהצירופים החשובים במגילה הוא הצירוף כ.ה.ת שהוא בהיפוך סדר האותיות התך. כ.ה.ת הוא אחד מ72 השמות של הבורא, אשר בכוחו להיכנס למקומות הכי חשוכים בחיינו, ולסלק את האנרגיה השלילית ברמת השורש. לכן, בכל פעם ששמו של המן מוזכר, כדאי לכוון על צירוף זה, על מנת לסלק את כל הספק והאנרגיה השלילית מחיינו.
כ.ה.ת הוא גם השם התך שהוא שמו של דניאל הנביא שלימד את מרדכי, כיצד להיות צינור של אור לעולם.
2. משתה:המצווה בחג פורים היא לשתות עד שכבר לא מבחינים בין טוב לרע. הסיבה לכך היא שבלילה זה אין טוב ורע, אלא הכל טוב. כל השליליות שלי, כל הרע שבי, הופך להיות טוב. זאת אנרגיה שנשארת איתנו לכל השנה.
3. לבישת מסיכה: בד״כ אנו עוטים על עצמנו כל כך הרבה מסיכות, עד שקשה לנו לדעת מי אנחנו באמת. בליל פורים אנו עוטים מסיכה על פנינו, על מנת לגלות את המהות האמיתית של הנשמה שלנו.
4. משלוח מנותהמנהג ביום זה הוא לתת מתנות לאביונים, ומשלוח מנות בין איש לרעהו. המטרה: לעורר אהבה ואחדות, ביננו לבין חברינו מכיוון שרק כאשר יש אחדות האור הגדול של חג פורים יכול להתגלות בעולם.
מאחל לכולנו, חג פורים שמח ואור של וודאות לכל השנה!