גילוי נאות: מעולם בימי חלדי לא צפיתי באופן רצוף ושלם בסדרת תוכניות ריאליטי מכל סוג שהוא. הצצתי בבנות הקרדשיאן בנפתולי חייהם המרתקים בין קלבאסס ובוורלי הילס; צפיתי בקטעים מרגשים מביקור המולדת הישראלי של ג'ין (חיים וייץ') סימונס מלהקת "קיס"; ועידכנתי את עצמי בקורות כוכבי חופי ג'רזי, כמו גם עקרות הבית של בוורלי הילס ואורנג' קאונטי. בתוקף תפקידי גם השחתי זמן יקר בצפייה בקליפים של "חי בלה לה לנד", עונה ראשונה ושנייה.
תוכניות ריאליטי, יש לדעת, הן מכרה זהב למי שמפיק אותם. עלות נמוכה, רייטניג ענק ושום מחויבות לאתיקה, ערכים או פנייה לאינטלקט המוח האנושי. אינטרטיימנט נטו. ובעוד בארה"ב מדווח באחרונה על ירידה בעניין הציבור בז'אנר בארץ ממשיכה תוכנית כמו "האח הגדול", שגילתה את ליהי גרינגר המופלאה שלנו והפכה אותה מוואלי-גירל לסלב תל אביבי ביזארי, לגרוף 40 אחוזי צפייה בערב.
הקיץ הישראלי הוא הביל, עצבני ודי מסוייט. קשה לטעון כנגד מי שמתיישב עם 80 אחוזי לחות מול המסך ורוצה לראות ולחוות רק בידור זול, משעשע ושלא יגרום לו לחשוב יותר מדי. וזוהי בדיוק הנוסחה של "הרווק" עם דודו אהרון, ריאליטי השידוכים החדש של ערוץ 10, המראה פוטנציאל קאלט של להיט קיץ עם חותמת חובת צפייה. עמי פרידמן, עורך התרבות של מעריב: "זאת, כמובן, אם אתם מסוג הצופים שנהנה מהשפלת הנשים האקראית, מהנצחת סטיגמות מגדריות ומקבירתה הפומבית של המוזיקה המזרחית, הלגיטימות שלה והדרך שעברה עד שעות הצפייה החשובות בערוצים המסחריים. אבל היי, דודו צריך אישה הגונה".
לטענת פרידמן, ריאליטי שידוכים לנצח ייחשב למטופש ולנלוז שבפורמטי הז'אנר (המאוס גם כך). "דודו אהרון מחפש אהבה בתוכנית טלוויזיה? מספר דו-ספרתי של בנות ממתין למוצא פיו? נו באמת. אחרי הכל, מדובר כאן במוזיקאי שכבר ראה טלוויזיה בימיו, עבר סדנת הכשרה בלוס אנגל'ס, רק כדי להוכיח מעבר לכל ספק שדין אהרון לא כדין דה לוקו ועם כל הכבוד לרון פייר. או כמו שהרווק שלנו אמר זאת בעצמו, בגמר עונתה הראשונה של 'חי בלה לה לנד': 'בואו נגמור עם החלטורה הזו'. מה חלטורה? הלו! עד לפני רגע עוד נסעת לאל.איי עם חלום במזוודה ופרפרים בבטן!
אז עכשיו אהרון מחפש כלה. או גרושה. זה באמת משנה? דודו אהרון, ממש כמו אייל גולן, הבין את פוטנציאל ההכנסה הנהדר שמזמנים לו פורמטים מטופשים במשקל נוצה, ואם על הדרך אפשר לארח בהם חברים – מה טוב. הנה, שימי תבורי קופץ לביקור במקרה, מוסר – (ואולי מקריב) את הבת שלו לנסיך אהרון; בתוכנית אחרת יבקרו אייל גולן וחברים ויבדקו את היכולות המוזיקליות של נשות הרמון אהרון. לפי איך שזה נראה בקליפ הפרומו של התוכנית, כותב פרידמן, "החבר'ה הריצו שם אחלה דאחקות על חשבון הבנות האומללות, ומה זה משנה אם לרגע הפריים טיים הטלוויזיוני שלנו הופך לשולחן בסנוקריה בנהריה".
המאמר של פרידמן עורר עשרות תגובות נזעמות שהאשימו אותו בין השאר באשכנזיות-יתר ובהתרסה גזענית כלפי התרבות המזרחית הארץ. פרידמן: "הנושא מטריד במיוחד לאור הדרך שעשתה המוזיקה המזרחית בשנים האחרונות, או לפחות זו שהתיימרה לעשות. הרי את רוב מקטרגיהם לא הצליחו אייל גולן, משה פרץ ושותפיהם לז'אנר להדוף במחי להיט חתונות קיץ אחד; הדרך לפריים טיים של "דה וויס", "כוכב נולד", "אייל גולן קורא לך" ו"הרווק" לא הייתה סלולה. המציאות הטלוויזיונית הנוכחית, זו שמציבה את שלומי שבת ואת שרית חדד בפאנל השופטים הראוי והנצפה ביותר במדינה, הושגה אחרי שנים של שכשוך במים הרדודים, עשורים שלמים של הופעות במועדונים קטנים והנאה מתהילת רדיו מקומי וגלאם תחנות מרכזיות לרוב… ואז מגיעה ה"רווק", נופלת בכל הקלישאות המטופשות ולוקחת את מודל הזמר הים תיכוני אחורה… נשים מנסות להחליף גלגל (ומסתבכות עם כל עניין הג'ק הארור הזה), מענטזות, רוקדות ריקודי בטן – כל קלישאת פח נשית נמצאת שם פלוס רווק על אחד, לפניו משחקות מיטב נואשות ישראל.
"וכל זה עוד לפני שנגענו בעניין המילים. מדורון מדלי, מלחין וכותב המאטסרפיס 'יאללה, יאללה', היינו מצפים לקצת יותר מ:'יש אחת שמחזרת/ לא תפקיד שלך גברת ( דו, דו, דו)'. ובל נשכח את בית הזהב: 'הלו, הלו מעופפת/ תני מבט של מאוהבת/ יש לך יופי מעולה/ מי צריך יותר מזה'. נו באמת. אם זה היה יותר אידיוטי כבר היינו חושדים שמדובר בפארודיה מבית אסי וגורי ב"ארץ נהדרת"…
אז יאללה, גילשו והעלו את פרק הפתיחה של "הרווק". בידור ישראלי לשמו בימי הקיץ הלוהטים. מומלץ למדעני -גרעין ורפי-שכל כאחד. צפייה נעימה!
תגובה אחת
הרווק של נכשל ברייטינג ונכשל בבאז. הריאליטי מאוס.